פיטום הקטורת היא תפילה עתיקה, המורכבת מקטעי הלכה תנאיים העוסקים בקטורת הסמים שהיו מקטירים בבית המקדש. התפילה נאמרת בדרך כלל בתחילת תפילות שחרית ומנחה, ויש הנוהגים לומר אותה גם לפני תפילות אחרות, כגון תפילה לשלום המדינה או תפילה לרפואה.


פיטום הקטורת – הרקע לתפילה

הקטורת הייתה חלק חשוב מעבודת הקרבנות בבית המקדש. היא הייתה מקטרת פעמיים ביום, בבוקר ובערב, על ידי הכוהן הגדול. הקטורת הייתה מורכבת מחמישה מינים של צמחים: נרד, לבונה, ציפורן, קציעה וקינמון.

הקטורת הייתה בעלת משמעות רוחנית עמוקה. היא הייתה מייצגת את התפילה והבקשה של העם לפני ה'. היא הייתה גם סמל לרוממות וטהרה.

 

הנוסח של התפילה

התפילה מתחילה בתיאור אופן הכנת הקטורת:

וַיּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה קַח לְךָ סַמִּים נָטָף וּשְׁחֵלֶת וְחֶלְבְּנָה סַמִּים וּלְבנָה זַכָּה. מְמֻלָּח טָהור קדֶשׁ: וְשָׁחַקְתָּ מִמֶּנָּה הָדֵק וְנָתַתָּה מִמֶּנָּה לִפְנֵי הָעֵדֻת בְּאהֶל מועֵד אֲשֶׁר אִוָּעֵד לְךָ שָׁמָּה.

לאחר מכן, התפילה מתארת את הקטורת עצמה:

וַיְהִי רֵיחַ הַקְּטֹרֶת עֹלֶה נִיחֹחַ רֵיחַ נִיחֹחַ לַה'.

לבסוף, התפילה מסתיימת בבקשה לה':

וְהִקְטִיר עָלֶיהָ אֶת קְטֹרֶת הַסַּמִּים אֲשֶׁר תֵּעָשֶׂה עַל פִּי מֹשֶׁה מִמִּזְרַח הַשָּׁמֶשׁ עַד בּוֹא הַקָּדָשׁ.                

 

פיטום הקטורת

 

הסגולות של התפילה

על פי המסורת, לאמירת פיטום הקטורת יש סגולות רבות, כגון:

  • מניעת אסונות ומחלות – אמירת פיטום הקטורת מגנה מפני אסונות ומחלות. הסיבה לכך היא שהקטורת היא סמל לרוממות וטהרה. כאשר אנו מקיימים את מצוות הקטורת, אנו מבטאים את רצוננו להידבק באלוקים ולהתקרב אליו. הדבר גורם לכך שה' ירחם עלינו, וישמור עלינו מפני פגעים.

     

  • קבלת תשובות בתפילה – אמירת פיטום הקטורת מועילה לקבלת תשובות בתפילה. הסיבה לכך היא שהתפילה היא ביטוי של האמונה והביטחון שלנו באלוקים. כאשר אנו מקיימים את מצוות הקטורת, אנו מבטאים את רצוננו לקשר את עצמנו לאלוקים, ולהיות קשובים לקולו. הדבר גורם לכך שה' ישמע את תפילותינו, וייענה להן.

     

  • טהרת הנפש והגוף – אמירת פיטום הקטורת מועילה לטהרת הנפש והגוף. הסיבה לכך היא שהקטורת היא סמל לטהרה. כאשר אנו מקיימים את מצוות הקטורת, אנו מבטאים את רצוננו להיטהר מכל רע, ולהיות ראויים לעמוד לפני ה'. הדבר גורם לכך שהנפש שלנו תהיה נקייה וטהורה, והגוף שלנו יהיה בריא וחזק.

     

  • שלום וביטחון לעם ישראל – אמירת פיטום הקטורת מועילה לשלום וביטחון לעם ישראל. הסיבה לכך היא שהקטורת היא סמל לשלום. כאשר אנו מקיימים את מצוות הקטורת, אנו מבטאים את רצוננו לשלום בין כל בני האדם, ובין עם ישראל לאלוקים. הדבר גורם לכך שה' ירחם על עם ישראל, וישמור עליו מפני אויביו.